Deze is in veel organisaties misschien niet top of mind, maar daarom juist zo belangrijk: het succes van een digitale transformatie moet niet enkel beoordeeld worden op functionele kenmerken, maar ook op basis van menselijke maatstaven voor werkbaar werk. Zo garandeer je de duurzame betrokkenheid van medewerkers, blijf je een aantrekkelijke werkgever te blijven in de war for talent, en houd je er rekening mee dat communicatie en samenwerking steeds belangrijker zullen worden (Essenscia, 2017). Uit het VIONA ( 2019) rapport blijkt bijvoorbeeld dat technologie niet zomaar gepercipieerd mag worden als een vervanging of reductie van mensen: technologie werkt idealiter om medewerkers in hun job te ondersteunen. Menselijke tussenkomst blijft namelijk noodzakelijk voor interpretatie of communicatie.
Daarnaast wordt er vaak teveel van mensen verwacht: digitalisering wordt in veel bedrijven gezien als een stap richting een toekomst waar de focus ligt op meer individuele autonomie, met minder nood aan aansturing of afstemming. Begeleiding, omkadering en menselijk contact blijven echter zowel vandaag als in de toekomst essentieel, zowel op menselijk vlak als om taken tot een goed einde te brengen.
“Vroeger werkten we vaak met een aantal lassers samen aan één project, maar nu is dit minder. De digitalisering lijkt bij ons voornamelijk ingezet om efficiënte productie te maximaliseren. Nu wordt communicatie tussen werknemers zelfs afgeremd: je moet het antwoord op je vragen zelf weten te vinden in de systemen. Maar dat betekent ook dat je minder van elkaar leert, minder met elkaar afstemt of feedback kan geven. Dat missen we nu wel op de vloer”.
Arbeider, KMO maaksector
Klik hieronder verder om te ontdekken hoe je verzekert dat je tijdens een digitale transformatie het welzijn van je medewerkers niet uit het oog verliest, door jezelf drie vragen te stellen: