William O’Brien zei ooit: “Conversation is the single greatest learning tool in your organization…“.
An sich weinig wereldschokkends, maar toch iets dat we al te vaak verwaarlozen. Communicatie tussen management en werknemers is cruciaal en een ‘Op de koffie’ kan hierbij wonderen doen. Organiseer elke maand, of elke twee weken een moment waarbij iemand van het management team een groep medewerkers ontvangt bij een kop koffie en een stukje taart om rond cruciale thema’s te praten. En om vooral de visie van de organisatie en de kijk van de werknemers te stroomlijnen zodat er stappen gezet kunnen worden!
Buiten naar binnen brengen is essentieel om een futureproof digitale strategie te ontwikkelen. Zo blijf je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Maak er daarom een goede gewoonte van om minstens 1 x per maand iemand uit het managementteam erop uit te sturen voor een leermoment. Dat kan een studiedag zijn, een webinar, een netwerkevent, …. Zolang het maar te maken heeft met de digitale toekomst. Waarom niet een beurtrol afspreken?
De vele dagdagelijkse uitdagingen belemmeren soms het zicht op het lange termijnverhaal. En dan kan een vriendelijke reminder helpen. Leg vanaf nu vast dat op elke vergadering elk half uur een wekker afgaat. Je kan dat heel eenvoudig instellen op je smartphone. Spreek op je voice recorder een boodschap in à la ‘hey, wat is de impact op onze digitale strategie?’. Maak daarna een type alarm ‘vergadering’ aan, kies als geluid je eigen gemaakte fragment en zet daarna de sluimerduur op 30 minuten.
Een MOOC of Massive Open Online Course was een aantal jaren geleden de trend van het moment binnen leren en ontwikkelen. Agoria ontwikkelde recent eentje in samenwerking met Lieven Scheire rond Artificiële Intelligentie, met mooie inzichten en vooral laagdrempelige use cases die jouw organisatie een beeld moeten geven van de mogelijkheden van AI. Je vindt de MOOC op https://www.agoria.be/ai-in-business/nl
Daarnaast zijn er ook talloze platformen die zeer goede – vaak gratis – online cursussen aanbieden. Denk aan Coursera , edX en Udemy . Of de meer data- en IT-gefocuste Codecademy en Datacamp.
Wil je mee de groeistrategie van jouw bedrijf bepalen en de projecten en veranderingen in jouw organisatie met succes initiëren en implementeren?
Dan is een ‘Mini-MBA waarin de essentials van bedrijfsmanagement’ aan bod komen een eerste stap richting een strategie voor jouw bedrijf.
“Druk, druk, druk …
Er zit heel wat druk op productiebedrijven: om kwaliteit te leveren, om te vernieuwen, om snel in te spelen op een wisselende vraag, en dit alles binnen scherpe marges.
Het is niet alleen een uitdaging om het technisch proces hierop af te stemmen, maar ook om alle medewerkers hierin mee te hebben en een goed samenspel tussen hen te organiseren. Ook zij voelen de druk, en met het tekort aan arbeidskrachten komt het er meer dan ooit op aan te waken over haalbaar werk en niemand te verliezen.
Hoe kan een innovatielab helpen?
Tijdens een innovatielab leer je wat de impact is van bepaalde keuzes in je werkorganisatie. Via oefeningen ontdek je welke ingrepen in jouw eigen organisatie winst kunnen opleveren: voor het bedrijf (resultaten) en ook voor de medewerkers (aangenamer werken, haalbare druk).
Toyota Kata methode – Dit is een continu-verbetermethode die ook kan ingezet worden voor het digitaliseren van processen. Trouwens, alvorens processen te digitaliseren, dien je deze eerst te optimaliseren! Bij de Toyota Kata methode ga je, vanuit de huidige situatie, een vooropgestelde toekomstige doeltoestand bereiken via incrementele kleine stapjes. Het aanleren en opvolgen gebeurt via coaching, maar de ideeën en uitvoering komen van de mensen op kantoor of werkvloer zelf.
Digital Journey Tracker by Agoria & Sirris – YouTube – De Digital Journey Tracker helpt te begrijpen wat de verschillende digitale transformaties voor jouw bedrijf kunnen betekenen en zo een duidelijker pad voor de toekomst uit te tekenen.