De meest populaire plaats op de werkplek? De koffiemachine! Zeker als er ook koekjes zijn … Deze hack om de leerbereidheid van je medewerkers na te gaan speelt hierop in. Plaats een grote kom fortune cookies bij de koffiemachine. In de cookies zitten teksten als ‘ik vind mezelf te oud om te leren’, ‘ik vind het belangrijk om regelmatig iets nieuws te leren’, ‘ik leer graag, maar krijg de kans niet op het werk’, … En laat ze – na het smikkelen – hun papiertje in ofwel een (vuil-)bakje deponeren met erop ‘niet akkoord’ of eentje met erop ‘akkoord’. Een representatieve enquëte heb je niet, maar je houdt zeker vinger aan de pols.
Door u op het pad van analyse, problem solving en continue verbetering te begeven, wordt het gebruik van eenvoudig te hanteren kwaliteitstechnieken misschien een echte “eye-opener”. Af en toe zal u zich misschien laten verleiden door de focus enkel op het ‘inhoudelijke’ te leggen (waar gaat het hier over?), zonder het ‘proces’ als dusdanig te zien (wat gebeurt er?). Inhoud en proces vullen elkaar perfect aan en kunnen zonder elkaar niet bestaan.
De kunst is om een evenwichtige balans te vinden tussen beide en de juiste verbeteracties te definiëren. Dit verbeterproces kan in belangrijke mate gerealiseerd worden door het doelgericht gebruiken van de juiste kwaliteitstechnieken. Bijna al deze hulpmiddelen zijn eenvoudig te gebruiken en hebben het voordeel dat ze:
Met dit webinar wordt een waaier van diverse hulpmiddelen toegelicht zodat iedereen zich de kwaliteitstechnieken eigen kan maken en vanuit een ‘no-nonsense’ mentaliteit deze direct kan introduceren en toepassen op de werkvloer.
Toyota Kata methode – Dit is een continu-verbetermethode die ook kan ingezet worden voor het digitaliseren van processen. Trouwens, alvorens processen te digitaliseren, dien je deze eerst te optimaliseren! Bij de Toyota Kata methode ga je, vanuit de huidige situatie, een vooropgestelde toekomstige doeltoestand bereiken via incrementele kleine stapjes. Het aanleren en opvolgen gebeurt via coaching, maar de ideeën en uitvoering komen van de mensen op kantoor of werkvloer zelf.
Stilstaan is achteruitgaan en daarom willlen we met z’n allen verbeteren. Maar denken jouw medewerkers hier ook zo over?
Als leidinggevende staat u vaak onder grote druk. Op de “vloer” vertaalt zich dit in een klimaat van continue verandering en verbetering.
De slaagkans van grote projecten is al jaren rond de 30%. En de kans op weerstand is zeer groot bij deze vaak langdurige en complexe projecten. Daarom kiezen meer en meer bedrijven voor de “Kaizen methodiek” om het veranderingsproces op gang te brengen. Medewerkers worden aangespoord om verbeteringsprojecten voor te stellen die ze dan vaak samen met andere teams uitvoeren. Hierdoor is de betrokkenheid optimaal en is de weerstand minimaal mits goed aangepakt.
Het effect van Kaizen methodiek kan je meten aan de hand van enkele makkelijk te gebruiken tools die kunnen bijdragen tot analyse en continue verbetering op de werkvloer. Ontdekt de tools tijdens de ‘Webinar kwaliteitstechnieken op de werkvloer’.